Friday, 25 January 2013

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 

Hari ni dah nak balik asrama :(

Hmm... Mintak2 Allah permudahkan utk mnuntut ilmu.. Alhamdulillah.. Skarang ni dah ade ckit rase seronok blajar.. Walaupun ckit, kene ade jugak kan? Mintak2 la perasaan seronok blajar ni kekal dan semakin btambah..
Ha! Ade ustaz ni bg satu doa kat saye,

''اللهم ارزقنا الاستقامة''

'Ya Allah, Kau masukkanlah ke dalam diriku, Istiqamah..''

Istiqamah ni berterusan...Ustaz tu cakap lagi, kalau nak ilmu tu melekat je kat hati kite ni, semuanya nk kene beres.. Faham kan, maksud beres kat sini... Cthnye: Ade satu pinggan kotor, pastu, kite nak ke ltak nasi yg bersih tu atas pinggan kotor tu.. Mesti la xnak kan.. Pinggan tu diibaratkan hati kita..Nasi tu pulak ilmu.. 


Kalau kite rase malas, cepat2 tepis.. Lawan!! Macam nk naikkan layang2, nak kene lawan angin kan? Baru la boleh naik... Kalau ikut je angin tu, smpai ke mane entah dye bwak pergi layang2 tu... Entah2 x naik lgsung.. Nah, angin ni macam nafsu kite la.. Kalau kite lawan, InsyaAllah bolehnye...


Hmm.. Lagi, ustz tu bgtau, perbuatan kite hari ni mnggambarkan iman kite stakat mane.. Kalau berborak x tentu pasal, duduk bergalak situ, bergalak sini, itula iman kite.. Stakat tu je iman kite.. Faham x mksud saye?? Xtau nk explain macam mane.. Hehe.. So, mulakan hari kite dgan perbuatan/amalan yg baik :)


Semua yg saye tulis ni adalah hasil dari perjumpaan saye dgan ustz tu.. Ustz tu kaunselor kat skolah saye... Tetibe je rase nk mintak pendapat... 

رب يسر ولا تعسر وتمم بخير
Ya Allah, permudahkan, jgan halangkan, semoga semuanya baik2 saje....


Wallahua'lam...



No comments:

Post a Comment