Thursday, 9 August 2012

10$ dibalas 50$

Di dalam kelas,,
Sebelum rehat...
A pon bkata la depan S..

"nak duit sposen..nak beli jeli"

Kbetulan dalam pencil box S ade sposen,
S pon bg la kat A..
Tu je duit terakhir yg ade pade S...
Lpas rehat, subjek Kimia.. S pon bersiap2 nk pegi makmal sains...
Tibe2 dye terfikir, 'macam mane kalau ade budak laki yg ceroboh beg aku'
Dalam beg S ade ubat.. Dye pon bukak la poket blakang beg...
Mase nak ambik ubat tu, ade la duit 50 sen dalam poket beg tu...
S pelik, x pernah pon dye letak duit kat dalam poket tu...
S teringat kata2 ustzh pg tadi slpas solat Dhuha..

"Kalau kite buat sesuatu benda dgan ikhlas, InsyaAllah Allah gandakan pahala dye.. Cth: Kite bace Al-Quran, satu huruf dah 10 pahala... Bnyak kan kite dapat kalau bace satu page,,apatah lagi satu surah pnjang... Betapa Allah sayangkan kite.. Ade amalan yg Allah balas haritu jugak, ade amalan yg Allah balas lewat ckit..Balasan tu pulak dalam macam2 bntuk...Kesihatan yg baik, duit, anak yg soleh dan solehah dan macam2 lagi la"

S pon fikir, maybe rezeki dye kot..
Esokan harinye balik kg.. S dah xde duit nk buat tambang teksi.. Yela.. Duit 50sen mane cukup utk tmbang teksi.. Kat skolah, S pon blajar la macam biasa, mase terakhir, subjek Math Mode.. S pon bukak la buku teks MM tu... Bukak halaman pertama, ade duit RM2.... Seringgit2... S dah x ingat bile dye letak RM2 tu dalam buku tu... Skarang, dye dah ade duit utk tmbang teksi dan kejadian itu membuatkan dye semakin bsemangat utk blajar pade hari itu..

*kat sini saye nk cakap, rezeki tu ade kat mane2... 10sen dibalas 50sen pastu dibalas lagi RM2.. yerr... Walaupun nilainye kecik tapi nk tunjukkan Allah balas setiap perbuatan kite...
Pentingnya ikhlas dalam berbuat setiap perkara...*
Wassalam..

No comments:

Post a Comment