Thursday, 1 November 2012

Sahabat~!

 
 
"Selemah-lemah manusia ialah orang yang tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari"

-Saidina Ali-


Khas utkmu yg bergelar kawan....

Wahida, Sam, Anis, Aini, Hanim, Nadhirah, Izyan, Iffah, Pisqah, Yana, Nurin, Piza, Aisyah, Ainun, Iqah, Akmal, Pqah, Syafie, Jiha, Ain, Asiah, Aishahfika, Najwa, Nisa, Auni, Allyn, Fatimah, Wani, Syierah, Syaza, Farah, Qilah, Aisyah
n

Sesiapa yg mngenali diri ini...

Thanks sudi jadi kawan saye~!!
Semoga ukhuwah ini xkan terlerai......~!!


"Persahabatan bukan hanya sekadar kata,
yang ditulis pada sehelai kertas tak bermakna,
tapi,,

persahabatan merupakan sebuah ikatan suci,
yang ditoreh diatas dua hati,
ditulis dengan tinta kasih sayang,
dan suatu saat akan dihapus dengan titisan darah dan mungkin nyawa"..

Wednesday, 31 October 2012

Indahnye Membaca Al-Quran

Assalamualaikum...
Bismillahirrahmanirrahim....

Sahabat fillah..ingat membaca alqur'an termasuk ibadah & salah satu jalan kebaikan.Orang yang slalu membaca alqur'an siang & malam akan banyak mendapat kebaikan.Rahmat & petunjuk allah akan di berikan kepada hambanya yang tekun membaca alquran.Ketenangan hati & jiwa akan terasa bagi orang slalu membaca alqur'an dengan di sertai kekhusyuan..

Zaman sekarang banyak orang yang lalai membaca alquran mereka disibukkan oleh urusan & pekerjaan duniawi.Kemajuan teknologi telah membuat banyak orang lupa & tak sempat untuk membuka & membaca alqur'an.Mereka menyampingkan alquran &mementingkan hiburan sesat..sungguh rugi &celaka orang2 yang berbuat demikian.

Adalah mustahil kalau ada orang islam yang mengatakan bahwa ia tidak punya waktu untuk membaca alqur'an adalah aneh jika seorang muslim malu membaca alqur'an.adalah sungguh keterlaluan apabila seorang mu'min tidak pernah menyentuh & membaca alqur'an.membaca alqur'an itu mudah & mengasyikan.orang dapat melakukannya setiap waktu/setiap hari/pada waktu2 yang di kehendakinya..membaca alquran itu jalan mulia dan terpuji lebih baik membaca alquran daripada berbicara yang tidak guna.
Perhatikan firman Allah ini.

."SESUNGGUHNYA ORANG YANG SELALU MEMBACA KITAB ALLAH & MENDIRIKAN SOLAT & MENAFKAHKAN SEBAGIAN DARI REZEKI YANG KAMI ANUGERAHKAN KEPADA MEREKA DENGAN DIAM2 & TERANG2AN,MEREKA ITU MENGHARAPKAN PERNIAGAAN YANG TIDAK AKAN MERUGI"
 (AL-FAATHIR,35:29)

pahala / kebaikan membaca alquran di h!tung huruf yang dibaca.maka alangkah beruntung kalau se2orang membaca alquran tiap waktu & lebih dari 1 ayat.& bagi orang yang tidak mampu membaca alquran,maka hendaklah ia belajar cara2 membacanya kepada orang yang ahli..

AlQuran adalah cahaya & petunjuk allah,maka orang yang slalu membacanya akan mendapat pancaran cahaya & petunjuk allah.& barang siapa yang mendapatkannya,maka jalan hidupnya akan terarah & penuh kebaikan..

Wallahu'alam..

Friday, 26 October 2012

Ketika Hati Terluka


Ketika hati seorang muslimah terluka, ia akan menghapus air mata nya dengan imannya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia akan menguatkan hatinya dengan ilmunya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
hati-hari nya akan ia penuhi dengan semangat perubahan lebih baik pada dirinya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia menari dalam do’a permohonan ampunnya terhadap Tuhannya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
wajah kusutnya tetap terlihat indah bagi dunia

Ketika hati seorang muslimah terluka,
bibir merahnya menyimpulkan senyuman untuk hidupnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
matanya basah oleh lembutnya hatinya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
dunia nya terasa akan berlanjut dan ia harus tegar

Ketika hati seorang muslimah terluka,
jiwa lembutnya sampaikan ketenangan pada hati kecilnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
akal dan hatinya hadir untuk menanti kesadarannya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
tangannya ia pergunakan seperti kebiasaannya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
tak akan ada perubahan dalam dirinya oleh hal-hal yang tidak berguna

Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia gunakan kesadarannya tuk menjaga perasaan orang sekitarnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
air matanya dijadikan do’a untuk keselamatan orang yang melukainya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
jari-jemarinya bergerak untuk tetap menolong orang lain tanpa beban di hatinya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
hidupnya tetap menjadi kebahagiaan bagi orang sekitarnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
jalan panjang didepan matanya tetap diharunginya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
kepercayaan dirinya tetap tak akan luluh

Ketika hati seorang muslimah terluka, ia dan dirinya
♥♥ TETAP MENJADI MUSLIMAH…
♥♥ TETAP MENJADI WANITA SOLEHAH…
♥♥ TETAP MENJADI WANITA YANG TERHORMAT…
♥♥ TETAP MENJADI HAMBA ALLAH YANG MAHA AGUNG…

" Yaa Rabbi sudilah pandang daku ,Terangi jalan gelap ini, Jangan biarkan daku terus sendiri, Mencari mendaki jalan berduri… "

Friday, 19 October 2012

Sedekah

Diceritakan, ketika Nabi Ayub as., sedang mandi tiba-tiba Allah SWT mendatangkan seekor belalang emas dan hinggap di lengannya. Baginda menepis-nepis lengan bajunya agar belalang jatuh. Lantas Allah SWT berfirman, ”Bukankah Aku lakukan begitu supaya kamu menjadi lebih kaya?” Nabi Ayub AS menjawab, ”Ya benar, wahai Sang Pencipta! Demi keagungan-Mu apalah makna kekayaan tanpa keberkahan-Mu.”
Kisah di atas menegaskan betapa pentingnya keberkahan dalam rezeki yang dikurniakan oleh Allah SWT. Kekayaan tidak akan membawa arti tanpa ada keberkahan. Dengan adanya keberkahan, harta dan rezeki yang sedikit akan bisa terasakan mencukupi. Sebaliknya, tanpa keberkahan rezeki yang meskipun banyak akan terasakan sempit dan menyusahkan.
Agar rezeki yang Allah SWT berikan kepada kita menjadi berkah, Rasulullah SAW menganjurkan kepada umatnya untuk memperbanyak sedekah. Kata Rasulullah SAW, ”Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah.” Dalam hadis lain, Rasulullah SAW menjelaskan, ”Setiap awal pagi, semasa terbit matahari, ada dua malaikat menyeru kepada manusia di bumi. Yang satu menyeru, ‘Ya Tuhanku, karuniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kerena Allah’. Yang satu lagi menyeru, ‘Musnahkanlah orang yang menahan hartanya’.”
Sedekah walaupun kecil tetapi amat berharga di sisi Allah SWT. Orang yang bakhil dan kikir dengan tidak menyedekahkan sebagian hartanya akan merugi di dunia dan akhirat karena tidak ada keberkahan. Jadi, sejatinya orang yang bersedekah adalah untuk kepentingan dirinya. Sebab, menginfakkan (belanjakan) harta akan memperoleh berkah, dan sebaliknya menahannya adalah celaka.

Sedekah memiliki beberapa keutamaan bagi orang yang mengamalkannya.
Pertama, mengundang datangnya rezeki. Allah SWT berfirman dalam salah satu ayat Al-Quran bahwa Dia akan membalas setiap kebaikan hamba-hamba-Nya dengan 10 kebaikan. Bahkan, di ayat yang lain dinyatakan 700 kebaikan. Khalifah Ali bin Abi Thalib menyatakan, ”Pancinglah rezeki dengan sedekah.”

Kedua, sedekah dapat menolak bala. Rasulullah SAW bersabda, ”Bersegeralah bersedekah, sebab yang namanya bala tidak pernah bisa mendahului sedekah.”

Ketiga, sedekah dapat menyembuhkan penyakit. Rasulullah SAW menganjurkan, ”Ubatilah penyakitmu dengan sedekah.”
Keempat, sedekah dapat menunda kematian dan memperpanjang umur. Kata Rasulullah SAW, "Perbanyaklah sedekah. Sebab, sedekah boleh memanjangkan umur."

Mengapa semua itu boleh terjadi? Sebab.... Allah SWT mencintai orang-orang yang bersedekah. Kalau Allah SWT sudah mencintai seorang hambanya, maka tidak ada persoalan yang tidak boleh diselesaikan, tidak ada permintaan dan doa yang Allah tidak kabulkan, serta tidak ada dosa yang Allah tidak ampuni, dan hamba tersebut akan meninggal dunia dalam keadaan husnul khatimah (baik).

Kekuatan dan kekuasaan Allah jauh lebih besar dari persoalan yang dihadapi manusia. Lalu, kalau manfaat sedekah begitu dahsyatnya, masihkah kita belum juga tergerak untuk mencintai sedekah? 
Wallahu a’lam.......

Thursday, 11 October 2012

ISLAM~!

Hadith :

Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri r.a : "Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:" "Apabila seseorang memeluk agama Islam dengan ikhlas, Allah akan mengampunkan semua dosa-dosanya di masa lalu. Kemudian setelah itu mulai diadakan perhitungan, pahala untuk setiap perbuatan baik yang dilakukannya dilipat gandakan sepuluh sampai tujuh ratus kali ganda sedangkan setiap dosa yang dilakukannya akan dicatat sebanyak dosa yang dilakukannya kecuali apabila Allah mengampunkannya.."
                                      
                                            (al-Bukhari)

  



Huraian

Mualaf ialah orang yang baru berjinak-jinak Islam. Dari segi bahasa mualaf bererti lemah. Istilah ini lalu disandarkan kepada mereka yang baru saja memeluk Islam dan masih lemah pemahamannya tentang Islam. Kebanyakan daripada kita tidak memahami keperluan mualaf. Mualaf sebenarnya mengharapkan teman dan sahabat yang dapat memberi sokongan moral dan perlindungan dari kecaman keluarga mahupun saudara, kerana perpindahan agama bukanlah perkara yang mudah sebaliknya memerlukan banyak pengorbanan. Justeru perlu ada pihak yang menyelia dan membimbing golongan yang baru memeluk Islam ini agar mereka tidak kembali murtad. Contohnya menziarahi mereka supaya tidak terabai dan memantau perkembangan mereka. Kebanyakan kes yang berlaku hari ini, orang memeluk Islam sekadar untuk mencukupkan syarat membolehkannya berkahwin dengan pasangan yang beragama Islam. Bukan dengan niat yang benar-benar ikhlas mahu mentauhidkan Allah SWT. Bagi mualaf yang ikhlas ingin memeluk Islam pula, mereka akan melaksanakan ajaran Islam secara bertahap. Bahkan tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa ada antara golongan mualaf ini yang jauh lebih taat daripada mereka yang sejak lahir memeluk Islam. Golongan inilah yang disebutkan di dalam hadis di atas.

Thursday, 4 October 2012

Aurat



Pendapat mazhab Syafi’ie, aurat wanita di depan lelaki ajnabi (bukan mahram) adalah seluruh tubuh. Sehingga mereka mewajibkan wanita memakai purdah/niqab di hadapan lelaki ajnabi. Inilah pendapat muktamad mazhab Syafi’ie.

1. Asy Syarwani berkata:

إن لها ثلاث عورات : عورة في الصلاة ، وهو ما تقدم ـ أي كل بدنها ما سوى الوجه والكفين . وعورة بالنسبة لنظر الأجانب إليها : جميع بدنها حتى الوجه والكفين على المعتمد وعورة في الخلوة وعند المحارم : كعورة الرجل »اهـ ـ أي ما بين السرة والركبة ـ

“Wanita memiliki tiga jenis aurat, (1) aurat dalam solat (sebagaimana telah dijelaskan) iaitu seluruh badan kecuali wajah dan telapak tangan, (2) aurat terhadap pandangan lelaki ajnabi, iaitu seluruh tubuh termasuk wajah dan telapak tangan, menurut pendapat yang muktamad, (3) aurat ketika berdua bersama yang mahram, sama seperti lelaki, iaitu antara pusat dan lutut.” (Hasyiah Asy Syarwani ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 2/112)

2. Syaikh Sulaiman Al Jamal berkata:

غير وجه وكفين : وهذه عورتها في الصلاة . وأما عورتها عند النساء المسلمات مطلقًا وعند الرجال المحارم ، فما بين السرة والركبة . وأما عند الرجال الأجانب فجميع البدن

“Maksud perkataan An-Nawawi, ‘aurat wanita adalah selain wajah dan telapak tangan’, ini adalah aurat di dalam solat. Adapun aurat wanita muslimah secara mutlak di hadapan lelaki yang masih mahram adalah antara pusat hingga lutut. Sedangkan di hadapan lelaki yang bukan mahram adalah seluruh badan.” (Hasyiatul Jamal Ala’ Syarh Al Minhaj, 411)

3. Syaikh Muhammad bin Qaasim Al Ghazzi, penulis Fathul Qaarib, berkata:

وجميع بدن المرأة الحرة عورة إلا وجهها وكفيها ، وهذه عورتها في الصلاة ، أما خارج الصلاة فعورتها جميع بدنها

“Seluruh badan wanita selain wajah dan telapak tangan adalah aurat. Ini aurat di dalam solat. Adapun di luar solat, aurat wanita adalah seluruh badan.” (Fathul Qaarib, 19)

4. Ibnu Qaasim Al Abadi berkata:

فيجب ما ستر من الأنثى ولو رقيقة ما عدا الوجه والكفين . ووجوب سترهما في الحياة ليس لكونهما عورة ، بل لخوف الفتنة غالبًا


“Wajib bagi wanita menutup seluruh tubuh selain wajah telapak tangan, walaupun penutupnya tipis. Dan wajib pula menutup wajah dan telapak tangan, bukan kerana keduanya adalah aurat, namun kerana secara umum keduanya cenderung menimbulkan fitnah.” (Hasyiah Ibnu Qaasim ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 3/115)

5. Taqiyuddin Al Hushni, penulis Kifaayatul Akhyaar, berkata:

ويُكره أن يصلي في ثوب فيه صورة وتمثيل ، والمرأة متنقّبة إلا أن تكون في مسجد وهناك أجانب لا يحترزون عن النظر ، فإن خيف من النظر إليها ما يجر إلى الفساد حرم عليها رفع النقاب

“Makruh hukumnya solat dengan memakai pakaian yang bergambar atau lukisan. Makruh pula wanita memakai niqab (purdah) ketika solat. Kecuali jika di masjid keadaannya susah dijaga dari pandnagan lelaki ajnabi. Jika wanita khuatir dipandang oleh lelaki ajnabi sehingga menimbulkan kerosakan, haram hukumnya melepaskan (tidak memakai) niqab (purdah).” (Kifaayatul Akhyaar, 181)

Thursday, 20 September 2012

Redha Allah Itu Datangnya Dari Redha Ibu Bapa

“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu dan bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang diantara keduanya atau kedua-duanya berumur lanjut dalam pemeliharaanmu. Maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan ‘ah’ dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah : ‘Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil” ( Q.S Al Isro: 23)

Dalam hadits Rasulullah S.A.W, beliau bersabda “Tangisan kedua orangtua termasuk kedurhakaan yang besar” (HR.Bukhori)

ada sebuah kisah cinta dua anak manusia. Ia pernah mencintai seorang pemuda. Pemuda yang sudah sangat lama ia cintai dalam diamnya. Pemuda yang menurutnya baik agama dan akhlaknya. Pemuda yang mampu menjaga dirinya, yang ia yakin mampu menjadi imamnya dan memuluskan jalan hidupnya meraih surga Allah.


Proses pengenalan yang bersih menjadikan ia sangat yakin bahwa kisah cintanya ini akan berujung bahagia. Suatu ketika, datanglah sang pemuda berserta keluarganya untuk meminang si gadis. Hal yang tak pernah terbayangkan sedikitpun, ayahnya menolak mentah-mentah pinangan itu. Yang membuat hatinya pilu, selain karena penolakan yang dilakukan ayahnya, juga karena ia telah menyakiti hati ayahnya. Seumur hidupnya, baru pertama kali ia melihat sang Ayah menangis tersedu-sedu lalu masuk ke dalam kamar. Seumur hidupnya, baru pertama kali ia melihat air mata ayahnya! Ayah yang selama ini kuat dan tegar, ternyata menangis!

Suasana menjadi tegang. Hari yang seharusnya menjadi hari yang bahagia itu ternyata menorehkan luka untuk sang ayah. Sosok yang begitu ia hormati, begitu ia cintai. Gadis itu hanya bisa menangis. Pemuda dan keuarganya pun pulang dengan sejuta perasaan kecewa.

Hari-hari selanjutnya menjadi semakin berat. Sang gadis tetap berusaha memperjuangkan sang pemuda. Pemuda yang begitu ia dambakan selama ini, yang menikah dengannya merupakan impiannya selama ini. Sang Ayah pun memilih diam. Hubungan ayah dan anak itu pun menjadi tak baik. Seringkali sang gadis berbicara dengan nada keras agar ayahnya bersedia menerima pemuda itu. “Mengapa Ayah sanggup berbuat seperti ini pada saya? Ayah suka melihat saya menderita?” Beribu ucapan yang keluar dari mulut sang gadis, namun sang Ayah tetap pada pendiriannya. Hari-hari sang gadis dilalui dengan deraian air mata. Bahkan ia sampai jatuh sakit keranaa kisah cintanya tak kesampaian. Sang ibu turut menangis melihat keadaan sang anak. Semua menangis... Lukanya semakin sempurna ketika sang pemuda pada akhirnya menikah dengan gadis lain.

Ia sedih dan terluka kerana kisah cintanya hancur tapi ia lebih sedih lagi, ketika ia menyedari betapa ia telah membuat orang tuanya begitu terluka kerana sikapnya. Kerana perbuatannya ia telah membuat ayah ibunya terus menangis.

Malam itu, dengan bersimbah air mata, ia bersimpuh di kaki kedua orang tuanya. Memohon maaf atas perbuatannya yang menorehkan luka kedua manusia yang telah tua renta itu. Gadis itu meraih tangan ibu dan ayahnya. Menciumi tangan tua itu berulang kali dengan air mata yang tak pernah berhenti. Tangan itulah yang telah memapahnya ketika ia mulai belajar berjalan, menyuapi makanan untuknya, tangan itulah yang membesarkan dirinya dengan penuh kasih sayang sampai ia menjadi ia yang sekarang. Seorang gadis cantik dan berpendidikan. Ia dekap erat tubuh ayah ibunya. Tubuh itulah yang membanting tulang menghidupinya, tubuh yang telah menjaga dan melindunginya selama ini.

Ia meminta ampun pada kedua orang tuanya. Tersengal-sengal dengan suara tak jelas, ”Maafkan saya.. maafkan atas tingkah saya, perbuatan saya, ucapan saya.. maafkan saya.. maafkan saya menyakiti hati ibu dan ayah ..”

sang gadis pun kemudian memaham . setiap orang tua menginginkan yang terbaik untuk anaknya.  Memang orang tua tak selamanya benar, tapi bukan bererti seorang anak boleh melukai hati orang tua. Mereka telah mengharungi lebih banyak perjalanan hidup dibandingkan anak. Seorang ayah tentu akan sangat berhati-hati memberikan anak yang sejak kecil begitu disayanginya sepenuh hati bahkan rela mengorbankan jiwa dan raga untuk kebahagiaan si buah hati pada orang asing yang akan menggantikan perananya untuk menjadi imam bagi anaknya itu.

Keredhaan ALLAH bergantung pada keredhaan orang tua. Kemurkaan ALLAH bergantung pada kemurkaan kedua orang tua. Pada akhirnya kalimat itulah yang melekat di dalam hati sang gadis. Sejak hari itu, ia berjanji pada dirinya sendiri untuk tidak lagi membuat setitis pun air mata kesedihan jatuh di pipi kedua manusia yang paling ia cintai di muka bumi ini. Peristiwa kelmarin menjadi pelajaran berharga untuknya dan membuatkan sang gadis itu untuk lebih berbakti pada kedua orang tuanya. Imam An-Nawawi menjelaskan berbakti kepada orang tua adalah dengan cara bersikap baik pada keduanya, melakukan hal yang dapat membuat mereka bergembira serta berbuat baik pada teman-teman mereka. Ya, ia bertekad melakukan hal itu.

Waktulah yang menyembuhkan segala. Semua terasa sulit pada awalnya... namun ternyata ia boleh mnghadapi semuanya. dan sang gadis pun kini tersenyum sebab ia akan menikah dengan lelaki yang ia sukai dan yang terpenting... yang orang tua nya merestui hubungan itu. Gadis itu bahagia, orang tua nya bahagia, keluarganya bahagia, semuanya bahagia..

Senja di ujung langit mengiringi taman hati yang harum semerbak. Pepohonan dan dedaunan melambai seperti bunga-bunga cinta yang sedang menari-nari pada kisah cinta anak manusia. Semilir angin membuat jilbab gadis itu mengayun indah… seindah kisah cintanya yang berujung bahagia… dan barakah... insyaALLAH..

Thursday, 13 September 2012

Peristiwa December 18

Assalamualaikum.....
Hari ni nak citer pasal satu peristiwa kat FB la...
Satu hari ni kan, awal pagi lagi, ade la kluar chatboard, tanye khabar....Dye punye tulisan semuanye huruf besar.... Bedebar jugak bace.. Hahaha.. Pastu kan, lpas tanye duduk kat mane, umur brape, dye tanye la..
"kenapa x tutup dahi tu"
Saye jawab la dahi tu bukan aurat yg wajib ditutup...
Pastu dye nk jugak bukti yg dahi tu x wajib ditutup.. saye pon suruh la dye search je kat internet.. dye cakap kat internet x betol ~!
haish... cari la jugak.....
pastu ade la hadis ni, saye bg kat dye..

 "Asma' binti Abu Bakar telah menemui Rasulullah dengan memakai pakaian yg tipis.
Sabda Rasulullah: ''Wahai Asma'! Sesungguhnya gadis yg tlah didatangi haid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja'' 
(Riwayat Muslim dan Bukhari) 

Pastu dye tanye pulak hadis ni sohih ke x... haish... makin pening dibuatnye... Pegi la jugak c/p dkat group2.. Ade yg komen sohih, ade yg komen x sohih... Mane satu ni?
Then, ade la sorang akak ni komen, suruh tgok post lame dye..
Saye pon c/p la post tu kat wall, with-(ramai jugak la, skali dgan org yg ckap dahi tu wajib ditutup)
Lepas bnyak bbalas komen, org tu senyap je....
Xpela, dye malas nk bbahas lagi kot...
Stop smpai situ..

Mase kat skolah, saye print la post tu, saye tanye la ustaz2, sbb ustazah sibuk...
ustaz2 tu pon bincang la sesama mereka.. Esokan harinye, saye pegi balik jumpe ustz tu, name dye Ustaz Megat.. dye pon terang la satu2 pasal artikel tu... Oo.. Baru la saye faham... Aurat adalah seluruh tubuh badan.. yg jadi longgar ckit disebabkan manusia skarang bekerjaya, belajar... Kalau kerja,tutup seluruh badan, camne nk keje kan.. Mmg la x mustahil,tapi susah ckit la kan... Hmm, kirenye, Org yg saye chat tu dye dah salah faham la....
Haha.. nak menangis mase chat dgan dye.. Dahtu, dye asyik push je... Dahla laptop asyik terpadam.. Ujian semua tu kan?

Thursday, 9 August 2012

10$ dibalas 50$

Di dalam kelas,,
Sebelum rehat...
A pon bkata la depan S..

"nak duit sposen..nak beli jeli"

Kbetulan dalam pencil box S ade sposen,
S pon bg la kat A..
Tu je duit terakhir yg ade pade S...
Lpas rehat, subjek Kimia.. S pon bersiap2 nk pegi makmal sains...
Tibe2 dye terfikir, 'macam mane kalau ade budak laki yg ceroboh beg aku'
Dalam beg S ade ubat.. Dye pon bukak la poket blakang beg...
Mase nak ambik ubat tu, ade la duit 50 sen dalam poket beg tu...
S pelik, x pernah pon dye letak duit kat dalam poket tu...
S teringat kata2 ustzh pg tadi slpas solat Dhuha..

"Kalau kite buat sesuatu benda dgan ikhlas, InsyaAllah Allah gandakan pahala dye.. Cth: Kite bace Al-Quran, satu huruf dah 10 pahala... Bnyak kan kite dapat kalau bace satu page,,apatah lagi satu surah pnjang... Betapa Allah sayangkan kite.. Ade amalan yg Allah balas haritu jugak, ade amalan yg Allah balas lewat ckit..Balasan tu pulak dalam macam2 bntuk...Kesihatan yg baik, duit, anak yg soleh dan solehah dan macam2 lagi la"

S pon fikir, maybe rezeki dye kot..
Esokan harinye balik kg.. S dah xde duit nk buat tambang teksi.. Yela.. Duit 50sen mane cukup utk tmbang teksi.. Kat skolah, S pon blajar la macam biasa, mase terakhir, subjek Math Mode.. S pon bukak la buku teks MM tu... Bukak halaman pertama, ade duit RM2.... Seringgit2... S dah x ingat bile dye letak RM2 tu dalam buku tu... Skarang, dye dah ade duit utk tmbang teksi dan kejadian itu membuatkan dye semakin bsemangat utk blajar pade hari itu..

*kat sini saye nk cakap, rezeki tu ade kat mane2... 10sen dibalas 50sen pastu dibalas lagi RM2.. yerr... Walaupun nilainye kecik tapi nk tunjukkan Allah balas setiap perbuatan kite...
Pentingnya ikhlas dalam berbuat setiap perkara...*
Wassalam..